Co jakiś czas z przyjemnością wypijam ćwierć szklanki soku z czerwonych grejpfrutów. Nie pamiętam, dlaczego w ogóle wybrałam sok z czerwonych grejpfrutów, ale cieszę się, że to zrobiłam. Smakuje wyśmienicie i jest dla mnie bardzo orzeźwiający.

Do tej pory nie zadawałam sobie trudu, aby sprawdzić, jakie korzyści zdrowotne niesie ze sobą ten podnoszący na duchu i energetyzujący napój. Fakt, że zawsze czuję się tak dobrze, był dla mnie więcej niż wystarczający. Jednak kilka dni temu postanowiłam sprawdzić korzyści zdrowotne i przyjrzeć się właściwościom grejpfruta, a w szczególności jego czerwonej odmiany. Oto co znalazłam:

Korzyści płynące z czerwonego grejpfruta

Po pierwsze, zobaczmy co jest takiego specjalnego w czerwonym lub różowym grejpfrucie w porównaniu z inną, białą odmianą grejpfruta.

Badania, które ukazały się niedawno w artykule opublikowanym w Journal of Agricultural and Food Chemistry donoszą, że jeden grejpfrut dziennie - zwłaszcza jego czerwona odmiana - może pomóc w zapobieganiu chorobom serca. Naukowcy odkryli, że wystarczy jeden czerwony grejpfrut dziennie, aby znacznie obniżyć poziom cholesterolu we krwi. Już sama ta cecha przynosi ogromne korzyści, ponieważ wysoki poziom cholesterolu jest jednym z głównych czynników ryzyka chorób serca. Pektyna, rozpuszczalny błonnik występujący w tym owocu, jest odpowiedzialna za tę cechę.

Poza tym uważa się, że picie soku grejpfrutowego zmniejsza ryzyko zachorowania na kamicę nerkową, raka prostaty i jelita grubego. Eksperci twierdzą, że substancją, która pomaga w walce z rakiem jest specjalny flawonoid o nazwie naryngenina. Naryngenina ma zdolność do pomocy w naprawie uszkodzonych komórek nowotworowych. Czerwone i różowe odmiany grejpfrutów zawierają duże ilości tego biologicznego flawonoidu.

Różowy vs Biały Grejpfrut

Naukowcy odkryli, że głównymi składnikami, które są odpowiedzialne za korzyści zdrowotne czerwonych grejpfrutów są przeciwutleniacze. Ogólnie rzecz biorąc, czerwona odmiana grejpfruta ma wyższe stężenie przeciwutleniaczy niż biała. Istnieją również inne składniki odżywcze, które są w nim bardziej bogate, w tym wapń, żelazo i witamina A. Dodatkową zaletą różowych grejpfrutów jest to, że zawierają likopen, substancję biologicznie czynną, która ma właściwości przeciwnowotworowe i może pomóc w zwalczaniu wolnych rodników na poziomie komórkowym. Jeśli jednak jesteś na diecie, pamiętaj, że biały grejpfrut ma mniej kalorii, 78, w porównaniu do 104 kalorii zawartych w przeciętnym czerwonym grejpfrucie.

Słowo ostrzeżenia

Dobrze wiadomo, że grejpfrut może wchodzić w interakcje z niektórymi lekami. Co więcej, w niektórych przypadkach może wchodzić z nimi w silne i niekorzystne interakcje. Efekt ten może być różny u różnych osób, dlatego trudno jest ocenić wpływ spożywania soku grejpfrutowego na metabolizm danego leku. Dlatego też, jeśli przyjmujesz leki na receptę i nie jesteś pewien, jaka jest ich interakcja z produktami grejpfrutowymi, zawsze skonsultuj się z lekarzem.

Inne kontrowersje związane z grejpfrutem dotyczą możliwej (pośredniej) roli, jaką może on odgrywać w rozwoju niektórych nowotworów hormonozależnych, zwłaszcza raka piersi. Najnowsze badania wykazały, że grejpfrut nie zwiększa ryzyka zachorowania na raka piersi, a jeśli nawet, to znacznie zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi u kobiet, które nigdy nie stosowały terapii hormonalnej. To powiedziawszy, grejpfrut może rzeczywiście odgrywa pewną rolę w metabolizmie estrogenów w podobny sposób, w jaki wchodzi w interakcje z niektórymi lekami.

Ponadto, grejpfruty nie powinny być spożywane podczas chemioterapii.

Kiedy możesz chcieć unikać grejpfrutów, a zwłaszcza soku grejpfrutowego

Problem z sokiem grejpfrutowym, a zwłaszcza z sokiem grejpfrutowym, polega na wysokiej zawartości cukru. Mimo, że smakuje kwaśno, zawiera dużo cukru. W rzeczywistości, przeciętny grejpfrut zawiera około 8 gramów fruktozy.

Jeśli masz wysoki poziom insuliny (co oznacza, że nie masz wysokiego ciśnienia krwi, otyłości lub wysokiego cholesterolu), powinieneś całkowicie unikać spożywania grejpfrutów i ich soku. Twoim głównym celem powinno być zapobieganie skokom poziomu insuliny, które mogą prowadzić do insulinooporności i podobnych problemów, takich jak przedwczesne starzenie się i cukrzyca typu 2.

Powinieneś również ograniczyć inne owoce w swojej diecie i otrzymywać niezbędne składniki odżywcze z warzyw i soków warzywnych.

Jak przygotować sok grejpfrutowy?

Ja osobiście lubię od czasu do czasu wypić sok z czerwonych grejpfrutów. Nigdy nie używam sokowirówki, aby zaoszczędzić sobie kłopotów z jej myciem. Po prostu kroję go na pół i za pomocą łyżki wyciskam sok z dwóch połówek owocu. Oto produkt i efekt końcowy:

Nie uzyskasz dużo soku, ale możesz go zmieszać z odrobiną wody źródlanej i jest twoja orzeźwiająca poranna rozkosz.

Wnioski

Na koniec, uważam, że sok z czerwonych grejpfrutów jest wspaniały i smaczny, a także bardzo pożywny i zdrowy. Zachowaj umiar z kofeiną podczas spożywania grejpfrutów, aby nie zepsuć korzystnego działania soku. Zwróć również uwagę na możliwe skutki uboczne, jak wyjaśniono powyżej.